خانه هوشمند
خانه هوشمند
خانه هوشمند به فضایی گفته می شود که افراد در آن محیط با وسایل، به صورت هوشمند در تماس ....

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به فضایی گفته می شود که افراد در آن محیط با وسایل، به صورت هوشمند در تماس هستند. به عبارت دیگر در یک خانه هوشمند وسایل خانه توسط روش های مختلف به گوشی یا کامپیوتر شما متصل می‌شوند تا بتوانید از راه دور و به صورت هوشمند آن ها را مدیریت کنید.
شاید این سوال مطرح شود که چه وسایلی می توانند از این روش کنترل شوند؟ جواب ساده است. تمامی وسایلی که به برق متصل شوند، می توانند قابلیت مدیریت و کنترل را داشته باشند.
پریز ها، لامپ‌ها، دوربین‌ها، ترموستات‌ها و یخچال‌ها از جمله مهم ترین و کاربردی ترین اقلام در خانه‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

مزایای خانه های هوشمند چیست؟

کاهش مصرف انرژی: خانه‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خود داشته باشید. برای مثال این سیستم مواردی مانند تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ ها، باز و بسته کردن پرده‌ها و تنظیم آبیاری گیاهان بر اساس آب و هوا را خودکار می کند.
در اصل خانه هوشمند امکاناتی در مورد مصرف انرژی ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما کمک کند انرژی بیشتری را صرفه جویی کنید و به عوامل زیست محیطی توجه داشته باشید.
خانه‌های هوشمند می‌توانند مناطقی را مشخص کنند که در آن‌ها انرژی بیشتری را نسبت به نیازتان مصرف می‌کنید. این کار باعث می شود به آن نقاط توجه بیشتری کنید و در هزینه خود صرفه جویی کنید.

آیا وسایل مربوط به خانه‌های هوشمند در مصرف انرژی به صرفه هستند؟

دستگاه‌های خانه هوشمند به خودی خود همیشه در مصرف انرژی کارآمد نیستند، اما می‌توان از آن‌ها در راه‌هایی استفاده کرد که به شما در صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک کند.
وقتی لوازم خانگی هوشمند، چراغ‌ها یا ترموستات هوشمند دارید، زمان و نحوه روشن شدن و عملکرد آن ها را کنترل می‌کنید. بنابراین کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خود دارید و به احتمال زیاد عادات بد خود را تغییر خواهید داد.

ساده تر کردن زندگی: خانه هوشمند یا به عبارت دیگر اتوماسیون خانگی باعث ساده‌تر کردن زندگی برای خانواده‌ها می شود. زیرا شما می‌توانید از راه دور تمامی وسایل منزل خود را کنترل کنید و آن ها شما را در انجام کار های روزانه یاری می‌کنند.
این مفهوم نسبتاً جدید علاوه بر ظاهر پر زرق و برق خود، می تواند کارهای بسیار جدی تری را نیز انجام دهد. برای مثال می تواند به افراد مسن کمک کند تا برای مدت طولانی تری مستقل و در خانه خود زندگی کنند.
با این که خانه هوشمند ممکن است مانند یک مد زود گذر به نظر یرسد اما درست مانند گوشی های هوشمند، ماندگار می شود.

خانه‌های هوشمند چگونه کار می کنند؟

وقتی برای اولین بار خانه های هوشمند به عنوان یک گزینه‌ی انتخابی تبدیل شدند، شرایط آن ها کمی مبهم به نظر می رسید. اما با ورود بازیکنان بزرگ تر به این صنعت، درک و کسب فن آوری های مورد نیاز برای شروع کار مشخص شد.
شما می توانید با روش های مختلفی خانه ی معمولی خود را به یک خانه ی هوشمند تبدیل کنید. این کار با پروتکل های مختلفی قابل انجام است. اتصال WiFi، ZigBee ،KNX ،Modbus  و I/O از جمله این روش ها هستند. بسته به روش انتخابی برای اجرای کار، به اتصال WiFi، لوازم خانگی هوشمند، یک سیستم هاب مرکزی یا سیم کشی کلی ساختمان نیاز هست.

چگونه خانه خود را به خانه هوشمند تبدیل کنید؟

پاسخ کوتاه است. همه با هم در یک زمان. با این حال، چند کار مهم وجود دارد که حتما باید انجام دهید، تا لوازم خانگی و دستگاه های هوشمند جدید و بهبود یافته ی خود را آماده کار کنید.

وای فای خود را ارتقا دهید : از آن جایی که همه دستگاه‌های خانه هوشمند از اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، باید مطمئن شوید که وای فای به اندازه کافی قوی، برای مدیریت و اشتراک‌گذاری اطلاعات دارید. برای خانه های بزرگ تر، حتی ممکن است بخواهید چندین روتر را در نظر بگیرید.

تحقیق کنید یا مشورت بگیرید: سیستم‌های هوشمند و دستگاه‌های خانه هوشمند زیادی در دسترس هستند که خوب به نظر می رسند. برخی از آن ها تنها نیاز به وای فای دارند. سیستم دیگر زیگبی است که همه‌ی دستگاه ها را به یک هاب مرکزی متصل می کند. و در روش دیگر از سیم کشی کلی ساختمان استفاده می شود. در این قسمت شما باید درباره روش و دستگاه های انتخابی تحقیق کنید.

نیاز های خود را شناسایی کنید: به این سوال پاسخ دهید که از سیستم از خانه هوشمند خود چه انتظاری دارید. سپس مواردی را که می‌خواهید هوشمند سازی کنید مشخص کنید. سپس از تحقیقات خود برای انتخاب روش و دستگاه‌های خانه هوشمند استفاده کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک دستگاه گران و فانتزی خریداری کنید که چند هفته بعد به یک وسیله‌ی بی مصرف تبدیل شود. بنابراین در انتخاب خود دقت کنید.

چند ایده خوب برای هوشمند سازی خانه ها

به اطراف خود نگاه کنید. آیا به این فکر هستید که کدام یک از اشیا اطرافتان می توانند هوشمند شوند؟
بهتر است بپرسید: چه چیزی را نمی توان به یک دستگاه هوشمند تبدیل کرد؟
در جواب باید بگوییم اگر بتوان یک وسیله را به برق وصل کرد به احتمال زیاد شرکتی وجود دارد که نسخه هوشمند آن را بسازد.
ما در این قسمت لیستی از موارد کاربردی برای هوشمند سازی خانه ها را به شما معرفی می کنیم:

خانه خود را با قفل های هوشمند ایمن نگه دارید:

درب جلویی فعلی خود را به یک قفل هوشمند مجهز کنید. با این کار می توانید درب را از راه دور قفل و باز کنید. همچنین می توانید پس از خروج از منزل از قفل بودن درب ها مطمئن شوید و بر رفت و آمدها به منزل خود نظارت کنید. اگر دوست شما پشت در مانده می‌توانید با بازکردن قفل در از راه دور یا با ایجاد رمز یکبار مصرف او را به منزل خود راه دهید.

یا اگر شخصی در خانه شما مشغول نظافت است و بعد از اتمام ساعت کاری وی نمی‌توانید خود را برای قفل کردن در برسانید، براحتی با قفل هوشمند می‌توانید درب خانه را قفل کنید.

خانه خود را به هشدارهای امنیتی هوشمند مجهز کنید:

بسیاری از دستگاه ها در خانه هوشمند می توانند از راه دور به شما در مورد مسائل ایمنی یا امنیتی هشدار دهند. در واقع مهم نیست چقدر دور از خانه دور هستید. می توانید هنگام ورود غیر مجاز، باز گذاشتن درب یا پنجره، دود و آتش سوزی، به صدا در آمدن زنگ درب خانه یا هنگام به برق ماندن وسایل هشدار دریافت کنید.

دمای خانه خود را مدیریت کنید و با ترموستات هوشمند در مصرف انرژی صرفه جویی کنید:

یک ترموستات هوشمند می‌تواند عادات شما را یاد بگیرد و به طور خودکار دما را بر اساس برنامه منحصر به فرد شما تنظیم کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به صورت دستی و از راه دور دما را از طریق یک برنامه تنظیم کنید. یا بطور مثال در صورت خروج شما از محدوده ۱ کیلومتری منزل وسیله سرمایشی یا گرمایشی را خاموش کند و هنگام ورود شما به محدوده ۵ کیلومتری، دمای منزل را تا رسیدن شما به حد مطلوب برساند.

کار ها را به یک دستیار هوشمند انتقال دهید:

یک دستیار مجازی به شما امکان می دهد از دستورات صوتی برای انجام کارهایی مانند روشن کردن موسیقی، جستجو در وب و کنترل دستگاه های هوشمند خانگی خود استفاده کنید.

کارهای خود را با وسایل هوشمند ساده کنید:

تلویزیون‌، ماشین‌های ظرفشویی، یخچال‌ها و ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن های هوشمند همگی امکان دسترسی و کنترل از راه دور را می‌دهند و می‌توانند اطلاعات مربوط به هر دستگاه را به شما هشدار دهند. به عنوان مثال، ماشین لباسشویی شما می تواند تشخیص دهد که مصرف انرژی در منطقه شما چه زمانی کمتر است و در این مدت روشن شود. یا یخچال شما می تواند مواد غذایی شما را اسکن کند و به شما اطلاع دهد که تخم مرغ ها در آستانه انقضا هستند یا چه مقدار شیر باقی مانده است!

روشنایی خانه خود را با لامپ‌های هوشمند کنترل کنید

چراغ های هوشمند به شما این امکان را می دهند که نور هر اتاق خانه خود را از طریق دستگاه تلفن همراه خود کنترل کنید. آیا کودک هفت ساله شما فراموش کرده است که چراغ های آشپزخانه را خاموش کند؟ می توانید این کار را در مسیر مدرسه از طریق تلفن خود انجام دهید. یا چراغ‌های خود را طوری تنظیم کنید که در زمان‌های تعیین‌شده روشن و خاموش شوند. با رنگ‌های دلخواه!

می‌توانید زندگی فوق العاده‌ای را با استفاده از سیستم خانه هوشمند رقم بزنید. این مفهوم جدید باعث ارتقا امکانات و راحتی در منزل یا محل کار می‌شود.

برای مشاهده و خرید محصولات خانه هوشمند می‌توانید روی اینجا کلید کنید.

مقالات
بیشتر

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا یا Internet of Things با نام مخفف IoT، شبکه ای از اشیای فیزیکی را شامل می شود…